Czwartek Teatralny CEE Drukuj
Wpisany przez henryk mielcarz   

W czwartek, 8 lutego 2018 roku byliśmy na kolejnym fantastycznym spotkaniu z Teatrem Śląskim w Katowicach. Nikołaj Kolada powrócił do Teatru Śląskiego z rosyjską klasyką.  Zgodnie za sygnałami recenzentów, przedstawienie okazało się wyjątkowo udane!!! Dziękujemy wszystkim uczestnikom. Myślimy już o kolejnym...

„Dwanaście krzeseł” to kultowa powieść satyryczna z okresu międzywojennego, napisana przez Ilję Ilfa i Jewgienija Pietrowa. Ostap Bender, kanciarz i oszust, a może raczej – jak sam siebie określa – „wielki kombinator” poszukuje diamentowego skarbu, ukrytego w jednym z dwunastu zabytkowych krzeseł. W poszukiwaniach towarzyszy mu Hipolit Worobjaninow, który ma w tym własny interes do załatwienia...

"Trzymajcie się! Rosja o was nie zapomni! Zachód nam pomoże!" To bodaj najbardziej znane cytaty z tego spektaklu. Ale to nie polityka, a ludzkie słabości w czasach trudnych przemian podane w formie farsy są osią przedstawienia. Komedia, którą Nikołaj Kolada zrealizował w katowickim teatrze jest oparta na nowym, uwspółcześnionym tłumaczeniu tekstu. To kolejna realizacja Nikołaja Kolady w Teatrze Śląskim. W 2015 r. zrealizował na tej scenie „Ożenek” Gogola.

„Dwanaście krzeseł” to doskonała i iskrząca dowcipem opowieść, wyśmiewająca biurokrację, marazm obywateli i łatwość manipulowania, zakłamanie i obłudę w każdej postaci. Ostap Bender zaś to jedna z najlepszych postaci satyrycznych XX wieku... W tej wyczerpującej w trzyipółgodzinnym spektaklu roli znakomicie poradził sobie Bartłomiej Błaszczyński. Cały zespół, prowadzony przez Koladę, włożył zresztą wiele wysiłku w ten zrobiony z rozmachem spektakl. Także studenci Szkoły Aktorskiej Teatru Śląskiego. Ale mimo świetnych głównych ról męskich, to kobiety sprawiły, że ten spektakl wart jest zapamiętania.

12 krzeseł, 30 aktorów, kilkaset kostiumów, diamenty i perły. Trzeba przyznać, że zrobiono bardzo porządne przedstawienie. Taki prawdziwy teatr z porządną scenografią i kostiumami (Kolada i i Anna Tomczyńska), choreografią (Jakub Lewandowski). Publiczność dawała się porywać kolorom i muzyce, przeżywając wspólnie z aktorami wzloty oraz upadki czarującego łajdaka Ostapa Bendera... (...).

Maria Zawała